Partnerské weby: yachforum.cz | papirnictvi-online.cz | print-km.cz | credio.eu

Rychlý kontakt: Mob.: (+420) 775 613 014, petr.skopal@m4you.cz

Nabízíme kompletní služby v oblasti marketingu - jsme tu pro vás

Nacházíte se: Titulní strana » Aktuality » Krize míchá hodnotou značek

Aktuality » Krize míchá hodnotou značek

Krize míchá hodnotou značek
04.05.2009
Celosvětová finanční krize zamíchala i s žebříčkem nejhodnotnějších značek a ukázala, na čem lidé v "těžkých časech" lpí nejvíce - na pohodlí domova, kvalitních technologiích a "rychlém" jídle.

Celosvětová finanční krize zamíchala i s žebříčkem nejhodnotnějších značek a ukázala, na čem lidé v "těžkých časech" lpí nejvíce - na pohodlí domova, kvalitních technologiích a "rychlém" jídle.

V pravidelném žebříčku nejhodnotnějších světových značek, který od roku 2006 sestavuje společnost Millward Brown Optimor, tak letos bodovaly značky, které jsou tradiční součástí domácností.

Ať už se jedná o "domácí nakupování" přes Ebay, kávu pro domácí přípravu Nespresso či domácí zábavu, kterou reprezentuje herní konzole Nintendo. Ta se mezi světovou elitu probojovala vůbec poprvé a hned se umístila na 32. příčce s odhadovanou cenou vyšší než 18 miliard dolarů.

"Lidé se snaží více šetřit a upřednostňují domácí výrobu tam, kde ještě nedávno raději vyšli ven a zaplatili," vysvětlují oblibu nových značek zástupci společnosti Millward Brown Optimor.

Zatímco do drahých restaurací nyní lidé přestávají téměř chodit, výborně si letos v žebříčku vedla také kategorie rychlého občerstvení. Jejich výhodná a rychlá menu totiž lákají konzumenty i v době hospodářské a ekonomické recese.

Lídr fastfoodového trhu, řetězec McDonald's, letos poskočil o tři místa a s částkou 66,57 miliardy mu patří pátá příčka v hodnocení. Poprvé v historii mezi elitou figuruje i jeho celosvětový konkurent KFC a značka Wendy's pak s nárůstem své hodnoty o více než sedmdesát procent patří mezi ty značky, které během roku nejvíce zvýšily svou cenu.

Propad roku - pojišťovny

Naopak finanční sektor v poslední době zaznamenal náročné časy a některé značky z první stovky dokonce vypadly.

Zřejmě největší propad postihl finanční skupinu AIG, která se do letošní stovky vůbec nedostala a její hodnota se ve srovnání s loňským rokem propadla o 79 procent.

Zatímco loni byla značka oceněná na více než sedm miliard dolarů, dnes je to "pouze" 1,488 miliardy. A pojišťovna, která získala desítky miliard od americké vlády, minulý týden oznámila, že se rozděluje na dvě části.

"Zatímco u firem, které na krizi mohou profitovat, případně na ní nejsou závislé, se nyní hodnota značky zvyšuje, v jiných případech hodnota značky rapidně klesá," říká analytik společnosti Patria Finance David Marek.

Stejně jako AIG letos kvůli finanční krizi ze stovky nejlepších firem zmizela i pojišťovna AXA či americká banka Wachovia.

I tak však v žebříčku stále ještě mnoho značek z finančního oboru zůstává a mezi největší dravce hodnocení patří s nárůstem o 168 procent a hodnotou osm miliard čínská China Merchants Bank, jediná čínská banka, která ve své historii nikdy nebyla ve vlastnictví státu.

Podobný osud jako finanční instituce potkal i některé automobilky. Značky amerických výrobců Ford či Chevrolet dokonce letos z elitní stovky úplně zmizely.

Krize - nekrize: IT jede

Naopak vysoký růst i v době krize zaznamenala kategorie informačních technologií.

Absolutní jedničkou žebříčku je s rekordní hodnotou přes sto miliard dolarů Google, na druhém místě mu s hodnotou 76,2 miliardy sekunduje "dítě Billa Gatese" Microsoft.

Stále více se prosazují také mobilní operátoři. Největší nárůst ve své kategorii zaznamenala AT&T, úspěch slaví i operátoři Vodafone a China Mobile, jehož cena je 61,283 miliardy dolarů. Napomohly tomu i "chytré telefony" iPhone a BlackBerry.